Nike bygger sin storhet på en absolut lojalitet med idrotten. När Tiger Woods spelade bort sig på helt fel banor var Nike en av få
som inte vek från den fallne golfarens sida – även om man lät hans döda pappa
ställa några undrande frågor.
Ja, Nike viker inte ens för de mest förvirrande stilval som
nyrika idrottare med uppblåst självuppfattning lätt skaffar sig.
Idrottsstjärnornas image har gått så långt att det blivit varumärken i sig.
Det gäller inte minst frisyrer. Viket förklaras med att på till exempel en fotbollsplan måste man snabbt bli igenkänd bland 21 andra varumärken.
I Nikes nya reklamfilm, gjord av Wieden + Kennedy, har Manchester Citys anfallare Mario
Balotelli stora problem att hitta rätt hos frisören när han så att säga
försöker designa om sin logotype/frisyr. Slutsatsen är att man ska inte krångla
till det utan hålla fast vid sin gamla logga (och underförstått även Nike).
För de som inte är maniskt intresserad av fotboll tillhör de
olika frisyrerna Ronaldinho, Ronaldo, Carlos Valderrama (även på lilla bilden här ovan), Chris Waddle och i
slutet kommer Mamadou Sakho som ”snott” Balotelli tuppkam.
Känsla för stil: 5/5
Engagemang: 3/5
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar